WarmtelinQ start dit voorjaar met de werkzaamheden voor de aanleg van de warmtetransportleiding tussen Rijswijk en Leiden die door Ypenburg heen gaat. Bij dit project wordt restwarmte van de haven van Rotterdam naar lokale warmtecentrales gevoerd, om vanuit die lokale warmtecentrale de stadsverwarming van de wijk te voeden.
De warmtecentrale van Eneco bij het TNO-terrein op Ypenburg zal, naar verwachting, in 2028 op Warmtelinq aangesloten worden, wat zou betekenen, dat de gascentrale dan dicht zou kunnen.
Het Warmtelinq project wordt uitgevoerd door aannemer A.HAK, die het deel vanaf Rijswijk tot voorbij het Jan Linzelviaduct, het fietsviaduct, zal doen, en door Hanab, die daarvandaan verder zal gaan tot aan het GAVI-kavel. Het traject langs het talud van Bosweide zal via een open ontgraving aangelegd worden. Aangezien er niet op het terrein van TNO gewerkt mag worden, zal er via een gestuurde boring een tunnel onder het TNO-terrein gegraven worden. De buis zal in zijn geheel in die tunnel geschoven worden.
Het van Weerden Poelmanpad wordt voor lange tijd tot aan het ILSY-Plantsoen afgesloten. Op het fietspad langs het talud zal er een rijbaan aangelegd worden, ter aanvoer van het materieel. De rotonde bij het Jan Linzelviaduct zal weggehaald worden. Een deel van het talud zal afgegraven worden. Alles wat weggehaald wordt, zal weer terugkomen. De aanvoer kan niet onder het Jan Linzelviaduct door, omdat daar leidingen van Tennet (stroom) en Dunea (water) liggen. Daardoor zal het Jan Linzelviaduct ook afgesloten moeten worden. 3 keer 1 maand zal het fietsviaduct afgesloten worden, mogelijk ook langer. Het Valutapad bij het zwembad zal 8 maanden dicht gaan.
Kijk voor meer informatie op: www.warmtelinq.nl.



